kemahiran pengurus

. Saturday, February 24
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

4 kategori kemahiran bagi pengurus berjaya


1. kemahiran strategik;

a. pemantauan penilaian persekitaran: kemampuan untk mengenalpasti faktor-faktor luaran dan dalam bagi organisasi yang boleh memberi kesan terhadap individu, kumpulan dan prestasi organisasi, seperti perubahan teknologi, pergerakan pesaing, dan peralihan keperluan pelanggan.
b. merumuskan strategi: kebolehan untuk merancang strategi sebagai panduan kepada tindakan masa depan organisasi untuk menggunakan kelebihan kekuatan dan peluang yang ada.
c. memetakan kehendak strategi dan mendefinisikan misi: kebolehan untuk menjelaskan kencenderungan organisasi dan untuk mendefinisikan misi atau tujuannya dalam ruang lingkup kekuatan, kelemahan, perluang dan ancaman.
d. mengimplementasikan/melaksanakan startegi: kebolehan untuk merancang langkah-langkah yang perlu untuk keseluruhan strategi organisasi pada peringkat individu, kumpulan dan pengurusan, untuk membolehkan misi organisasi dapat disempurnakan.
e. penyelarasan sumber manusia: kebolehan untuk melatih pengamal sumber manusia yang sesuai dengan keseluruhan strategi organisasi, persekitaran persaingan yang dihadapi oleh organisasi, ciri-ciri unik organisasi, dan persekitaran rasmi.

2. kemahiran tugas:

a. menentukan dan pengutamaan objektif: kebolehan untuk menentukan matlamat dan kepentingan yang berkaitan bagi objektif yang berlainan yang perlu dicapai.
b. merancang dan mengimplementasikan plan tindakan: kebolehan untuk menentukan kemampuan terbaik untuk menyempurkan objektif yang dinyatakan dan merancang beberapa siri langkah implementasi untuk memastikan perancangan yang dibuat adalah seperti yang dijangkakan.
c. respon melalui cara yang fleksibel: kebolehan untuk membuat penyesuaian berdasarkan keperluan kepada objektif, rekabentuk perancangan, dan jadual implementasi.
d. mencipta nilai: kebolehan untuk mengubah input (sumber) kepada output (produk atau perkhidmatan) dengan mengesampingkan objektif meningkatkan perkhidmatan kepada pelanggan.
e. bekerja melalui struktur organisasi: kebolehan untuk memproses kerja melalui hubungan sistem rasmi yang menunjukkan tahap autoriti (siapa yang memberi laporan kepada siapa?) dan pengagihan tugas kepada individu dan unit (siapa buat tugas itu dan bahagian mana?)
f. peruntukan sumber manusia: kebolehan untuk merekrut, memilih dan menempatkan calon terbaik untuk sesuatu kerja yang perlu dibuat.
g. menguruskan masa dengan cekap: kebolehan untuk membuat perancangan harian, dan aktiviti dan tugas mingguan supaya lebih banyak masa adalah untuk bertumpu kepada dimensi kerja yang kritikal.

3. kemahiran perseorangan;

a. delegasi: kebolehan untuk mengagihkan tanggungjawab kepada orang lain supaya kerja tersebut dilakukan.
b. pengaruh: kebolehan untuk mempengaruhi orang lain untuk melakukan sesuatu yang tepat kerana kemahuran mereka sendiri, bukannya kerana mereka dipaksa atau diberi ganjaran kerana melakukannya.
c. motivasi: kebolehan untuk membina persekitaran kerja di mana pekerja ingin memberi sumbangan dan berkomitmen penuh untuk menggunakan bakat/kebolehan mereka secara terbaik.
d. menangani konflik: kebolehan untuk memilih kaedah dalam menyelesaikan konflik dari pelbagai pendekatan berbeza yang paling sesuai dengan konflik tertentu.
e. perundingan menang-menang: kebolehan untuk satu set penyelesaian dan cadangan semasa perundingan yang memuaskan kehendak semua pihak.
f. jaringan kerja (network): kebolehan untuk membina dan melanjutkan jaringan kerja peribadi yang membolehkan anda mencapai matlamat profesional.
g. pembentangan: kebolehan untuk menjadikan idea anda sebagai isu/kes yang terbaik untuk memaklumkan atau mempengaruhi pelanggan atau pekerja lain ke arah pandangan dan pendapat anda.
h. komunikasi bukan lisan: kebolehan untuk memahami klu komunikasi bukan lisan untuk menterjemahkan keadaan emosi individu yang semasa anda berurusan.
i. mendengar: kebolehan untuk memahami maksud yang cuba disampaikan oleh pihak yang lain.
j. pengurusan silang budaya: kebolehan untuk menghargai dan perbezaan nilai budaya antara sempadan antarabangsa dan memberi maklum balas yang sesuai.
k. kepelbagaian (heterogeneous) kumpulan kerja: kebolehan untuk bekerja dengan berkesan dalam kumpulan yang pelbagai untuk mendorong kepada lebih kreatif, penyelesaian masalah yang lebih baik, dan sistem yang lebih fleksibel.

4. kemahiran kesedaran-kendiri;

a. kebolehan penyesuaian persendirian: kebolehan untuk menjangka keunikan aspek dalam situasi yang bertentangan dengan anda dan kriteria individu yang anda hadapi, tolak ansur untuk respon yang sesuai terhadap isu-isu tertentu dan mengubah situasi.
b. memahami kecenderungan persendirian: kebolehan untuk membina penilaian berkaitan bagaimana pengalaman peribadi, latar belakang, dan personaliti dapat mempengaruhi penilaian realiti dan bagaimana cara untuk mengatasi kecenderungan tersebut untuk tujuan mendapat empati dengan orang lain dan membuat pertimbangan yang adil terhadap masalah dan situasi.
c. kawalan lokus dalaman: kebolehan untuk memperkayakan sikap (seperti keyakinan diri dan kehendak pencapaian yang tinggi) serta ciri-ciri keusahawanan dan inovasi yang berjaya.

(sumber: gomez mejia-balkin)

0 comments: