proses konsultasi

. Tuesday, February 20
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

10 prinsip: proses konsultasi/perundingan

proses tawar-menawar antara ke dua-dua pihak yang baik ialah apabila masing-masing berjaya mencapai situasi menang-menang (win-win situation)

1. sentiasa ingin bersikap menghulurkan bantuan:
proses perundingan mestilah menitik beratkan peranan anda sebagai perantaraan/orang tengah, dan setiap interaksi mestilah berorientasikan kepada sikap ingin membantu klien.

2. sentiasa cakna dengan keadaan semasa:
setiap interaksi mestilah menghasilkan maklumat analisis yang berkaitan situasi semasa. termasuklah data-data berkaitan pandangan-pandangan klien, pendirian, dan emosi: sistem semasa yang sedang digunapakai; dan reaksi pekerja-pekerja mahir, pendapat dan perasaan mereka.

3. kenalpasti makl
umat yang anda tidak tahu:
sumber utama bagi maklumat berkaitan keadaan semasa ialah melalui pemahaman pekerja-pekerja mahir terhadap apa yang diketahui, tanggapan, dan yang tidak diketahui mereka. proses rundingan juga mestilah mengambil kira mereka sebagai intrumen ke arah perubahan.

4. setiap yang anda lakukan adalah intervensi (perantaraan):
setiap interaksi dalam hubungan perundingan memberikan maklumat serta kesan. Sebagai contoh, mengendalikan permulaan temubual secara mudah dengan ahli kumpulan, boleh meningkat kesedaran terhadap situasi tertentu dan membantu mereka memahaminya dengan lebih jelas.

5. klien yang memil
iki masalah dan penyelesaiannya:
ini adalah kunci prinsip dalam amalan pembangunan organisasi (organisation development). Pengamal hendaklah membantu klien menyelesaikan masalahnya sendiri dan belajar untuk menguruskan sebarang perubahan yang seterusnya.

6. mengikut rentak:
apabila proses perundingan telah mengenalpasti maklumat yang mereka tidak tahu, mereka akan sedar bahawa banyak perkara tentang sistem dan budaya klien yang mereka tidak tahu. justeru, pengamal mestilah berusaha untuk memahami motivasi dan persepsi klien.

7. kesesuaian masa adalah amat penting:
pemerhatian, komen, persoalan, dan lain-lain tujuan untuk intervensi yang boleh membantu mungkin akan berkesan atau tidak dalam situasi tertentu. proses perundingan mestilah bersedia ketika klien bersedia (atau tidak) untuk memberi maklum balas.

8. membina peluang melalui intervensi yang berkonfrontasi:
walaupun proses perundingan mesti sanggup mengikut rentak, mereka juga mesti sanggup untuk mengambil risiko yang sesuai. berdasarkan pengalaman lalu dan pertimbangan yang terbaik, pengamal mestilah belajar u
ntuk menerima peluang saat untuk belajar. pemerhatian kepada suatu proses yang lengkap atau sebahagian maklum balas boleh menyediakan bagi satu kumpulan atau individu dengan pemahaman yang mendalam berkenaan tingkah laku mereka.

9. setiap perkara adalah maklumat,
kesilapan akan setiasa berlaku dan merupakan sumber utama untuk pembelajaran: proses perundingan tidak akan mampu mengetahui keseluruhan keadaan klien dan kesilapan pasti tidak dapat dielakkan. kesan dari kesilapan ini, reaksi luar jangka, adalah data yang penting yang mesti digunakan dalam pembangunan yang dilakukan dalam hubungan.

10. apabila tidak pasti, kongsikan masalah:
fungsi asal intervensi dalam perhubungan untuk membantu ialah menunjukkan keterbukaan dengan berkongsi kegusaran tentang apa yang akan dilakukan selepas ini.

sumber: e. schein, process consultation revisited: lessons for managers and consultants (reading, mass.: addison-wesley, 1998), 20

0 comments: