marketing: an introduction

. Thursday, December 13
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

pemasaran

maksud: satu proses sosial dan pengurusan melalui perseorangan dan sekumpulan memperolehi/mendapat apa yang mereka perlukan; dan cenderung untuk terus membina; dan bertukar-tukar nilai antara satu sama lain.

interpretasi tentang pemasaran:
1. pemasaran ialah satu fungsi khusus dalam organisasi.
2. pemasaran adalah satu set aktiviti dan proses yang mengandungi jualan, pengiklanan, kajian pasaran, e-dagang, khidmat pelanggan, dan lain-lain.
3. pemasaran ialah satu set persepsi yang menetapkan bahawa setiap perkara yang kita lakukan mestilah fokus kepada pelanggan.

proses pemasaran

1. mencipta nilai kepada pelanggan dan membina hubungan dengannya.
1.1. memahami lokasi pasaran, keperluan dan kehendak pelanggan.
1.2. merekabentuk strategi pemasaran berdasarkan citarasa pelanggan.
1.3. membangunkan program pemasaran yang menghasilkan harga yang kompetitif.
1.4. membina hubungan yang boleh memberi pulangan keuntungan dan memcipta kemahuan pelanggan.

2. penetapan harga.
2.1.menetapkan harga dengan persetujuan pelanggan untukk memperolehi keuntungan dan kualiti pelanggan.

(sumber: gary armstrong, philip kotler, geoffrey da silva (2005), "marketing: an introduction an asia perspective", pearson education, in., upper saddle river, new jersey.)

0 comments: