4 kaedah untuk menangani 'kepuasan pada diri' (complacency)
1. mengamalkan gaya kepimpinan yang kuat:
pemimpin dalam organisasi mestilah bertindak dengan efektif dan efisien terhadap kumpulan pekerja ini. kadang-kala perlu mengambil keputusan yang agak drastik dalam menangani isu ini. justeru, pemimpin ini juga adalah bertindak secara adil kepada pekerja-pekerja yang menunjukkan prestasi yang cemerlang.
2. menetapkan matlamat 'SMART':

S = spesific (jelas)
M = measurable (boleh dinilai)
A = actionable (boleh dilaksanakan)
R = realistic (berdasarkan situasi semasa)
T = time-framed (tempoh masa tertentu)
3. menanda aras (benchmark) kepada yang terbaik:
sentiasa membandingkan organisasi sendiri dengan organisasi lain yang lebih baik, samada secara keseluruhan atau dalam aspek tertentu sahaja. kaedah ini akan dapat menunjukkan beberapa bahagian sudut organisasi yang kurang berdaya saing, dalam masa yang sama akan mengambil tindakan untuk melakukan penambah baikan secara kaizen.
4. meminimakan politik korporat:
.jpg)
(sumber: news sraits times, may 5, 2007, ms 51)
0 comments:
Post a Comment